.:allahu:.

Friday, May 29, 2009

fiesta yG mmnatkan...XDXD

lokasi pngembaraan: jaya jusCo wangsa mAju (part 1)

lalalaaa...
ttibe laGu yg pernah nyanyian estranged brmain di kOtak pemikiran....
laaala..
hari ni baPak pnat gilerr...
sharian berjaLan...
perghh..
dah ler tu ramai giler org...
heh bak kte sObri, org pn giler...
kah3

mLE prgi dalm skitar 1 tngh hari..
x pe ag pasl org llki g smayang jumaat..
mmng dekat pn..
tp pergh, kreta da berspah2...ats bumper pn bleh jd parkIng.. *cayang lak x tngkap gmbar....korang pkir la sndri cmne...*
mke terkJut tNgok parking xdak....XDXD

then masuk lak kwsn jusco..
g makan2 cam biase dlu...biase arr da tngah ari...wat pe ag, mlantak ler....hehe
nk dkat kul 2 tu chow lak g office ibu...
dan..huuu, alkisahnyerr...
inilah kje kami tiMe ibu tnagh sibuk buat kje die...XD *mmng sengal tul...*


tapak pngembaraan: Jaya jUSco wangsa maju (part 2)

well, da hbis lwat abah, patah balik plak g jaya jusco..
perghh.
ape lagi, shoping skan ler...
ak da pnin da msuk situ..
org x ptus-putus kuar masuk..
da putus smbung blik...
haihhhhh
ble ler korang ni nk blik....?
xreti2.. *trmasuk ler yg mnulis ni...*
turuti peristiwa di bwh ni...

beratur uTk ape ler tu yerk? hmm.. *wOndering...*

kire duit ke tu??hmm, brape bnyk da untng da tu?? utk ape ler tu?? ak da ponat tunggu ni...

bratUr semate2 utk baucer RM5......

heh, hari ni mmng pnat btul..
tp haty ku puas wlupn ade je serba x kena...
hadapinya dengan snyuman.....kyaaaaaa


Wednesday, May 27, 2009

aDam, mengertilah....


Adam,mengertilah...
Hawa bukanlah insan yg kuat..
bukan juga insan yg bisa menahan nafsu..
tatkala diri diuji, Hawa sering tewas...
tewas dgn godaan syaitan & nafsu sendiri..

Adam,mengertilah...
sungguh, Hawa telah cuba melakukan yg terbaik..
agar diri ini tidak menjadi fitnah dunia...
telah Hawa cuba menjaga diri ini sebaik-baiknya..
Hawa sedaya upaya menjauhkan diri dari tabarruj..
perfume, make up, perhiasan...
telah Hawa elakkan sejauh-jauhnya..
namun mengapa masih Adam tertarik pd Hawa
yg serba kekurangan ini..


Adam,mengertilah...

Hawa ini berjiwa lembut...
sukar untuk Hawa menolak bila Adam meminta...
Hawa tau permintaan Adam
tak mungkin membawa Hawa ke kancah maksiat...
namun, Hawa lemah...
Hawa takut zina hati...

Adam,mengertilah...
setiap kali 'sms' diterima..
Hawa keliru...
ingin sekali Hawa membiarkan sahaja..
tapi Hawa akur tuntutan sahabat...
Hawa tewas...
Hawa reply juga...
mengenangkan Adam adalah sahabat....

Adam,mengertilah...
setiap layanan yg Hawa beri hanya sekadar membantu..
mungkin Hawa adalah antara kasih sayang Allah yg dikurniakan buat Adam..
memudahkan perjalanan hidup Adam..
jgn disalah tafsir apa yg Hawa berikan..

Adam,mengertilah...
Hawa mengharapkan Adam menjaga Hawa..
namun, bukanlah 'couple' yg Hawa pinta...
tp cukuplah sekadar tidak memandang Hawa..
cukuplah sekadar menghormati Hawa sebagai Hawa..
jgn dipinta apa yg tak mampu Hawa berikan..
kerana Hawa milik Allah sepenuhnya...

Hai adam, mengertilah...
sesungguhnya diri ini teramat menyayangi dirimu...

karYa asal oLeh: eVe

Tuesday, May 26, 2009

Kita Miskin Cinta dan Kasih Sayang


ketahuilah dunia semakin hari semakin tEruk. leBih teruk lagi pablia Masyarakat kini miskin cinta. Cinta mereka hanya terbatas pada orang, kaum dan benda tertentu. Bila disebut pemuda, maka dia semestinya seorang yang akan mencintai gadis. Bila disebut orang kaya, dia perlu mencintai harta. Maka setiap haluan hidup di tujukan pada yang tercinta.

Bila kasih sayang 100% untuk kekasihnya, hartanya, dan jawatannya, orang lain tidak lagi penting dalam hidup. Cintailah semua orang, kerana sesungguhnya cinta itu tidak terhad.. Bila saja berhadapan dengan orang yang dicintai, orang lain dilihatnya seperti batu dan tunggul. Bila diminta pertolongan, sedikit pun tidak diendahkan. malah kelihatan dasyat. ini bukan sekadar omOngan kosong malah berlaku di depan mata sendiri. sehingga orang lain terabai...hmm mcm mana tu yerk...

tertanya juga diri ini, mngapa perlu sehingga mngeluarkan statement untuk terjun ke lautan api bagi membuktikan cinta pada kekasihnya sanggup diredahi. adakah ianya benar? sedalam manakah cinta Romeo dan Juliet itu perlu berkekalan. hey, tOlonglah. selagi belum diikatkan dua manusia biasa dngan saTu ikatan Yg sah, tiDak perlulah berpura-pura dngan kata-kata manis itu jikalau suatu hari ini pasti akan mnjadi pahit dan masam lalu membusukkan hatinya yang tadinya jernih dan suci.
Sedangkan bagaimana sikap tolong menolong, kasih mengasihi terhadap sadara-saudara yang lain dapat diamalkan jika segala perbuatan baik hanya untuk orang tertentu dan hanya di dasari oleh material semata-mata.

Kerana itu manusia kini miskin cinta. Cinta itu terhad untuk harta, jawatan, wanita, dan kaum kerabat. Kisah peperangan di Negara jiran tidak dihiraukan kerana; cinta hanya terhadap Negara sendiri dan semangat perkauman yang menebal.

Perompak berjaya melarikan beg tangan seorang mak cik dan kita melihat dari jauh kerana; itu bukan makcik kita atau wajah mak cik itu tidak seiras Siti Nurhaliza.

Ingatlah ketika jenazah kita disuatu hari nanti hendak dikebumikan. Siapa yang membantu. Saudara kita yang tidak pernah kita kasihi di dunia dahulu yang menurunkan kita ke liang lahad.

Dahulu kita sibuk menghabiskan masa dengan mengira nilai wang emas, sibuk dengan kekasih dari awal pagi hingga malam. Lalu, dimanakah benda yang kita cintai itu pada waktu ini. Pangkat yang kita cintai kini dijawat orang lain. Harta yang diusahakan siang dan malam kini menjadi warisan untuk anak-anak.

Ingatlah Allah tidak pernah membataskan sifat ar-RahmaNya pada manusia tertentu. Nabi Muhammad saw juga tidak datang hanya untuk sebuah kaum atau bangsa sahaja. Malah sehingga kini kita tidak tahu berapa bilangan sebenar kaum di muka bumi ini namun masing-masing mengenali siapa Tuhan kamu yang Satu. hanYa ada yang mempertikaikan sahaja.

Maka bersahabatlah dan sebarkanlah silaturrahim kepada semua manusia. Jangan kerana cinta harta, pangkat, dan kekasih, kita tidak berpeluang untuk mencintai yang lainnya. Kerana mata hati itu telah dibutai olehnya.


Artikel asal oleh : az-zahrah

Sunday, May 24, 2009

b.o.s.a.n

yo yo whats up..
kaOru in da hOuse..lol

aduyai..
dlm prkiraan ak..
dh 1 minggu 3 hari da ak cuti..
huu
sbnrnyer ade mOod nk hntar blOg..
tP mmndngkan ak da x tau pe yG nk di aNto, da pnat da asyik psing2 maen tukar2 layOut..
so ini je yg mmPu dikuarkn...
heh, selain ak sme2 gaduh, sme2 suke mnyuke...hmm ape tu yerk..
biarkan aja di tanam di dalam kOtak memOri....hehe
biarlah mnjadi raHsia...

kbuhsanan mlmpau mle arr mnyerang dri...aRghhh...
mle ingt nk lpak je kt umah spnjang cuti ni...
ruponyo x mnjadi jugak plan ak...
sbb ak bkan jenis yg sOk je kt umah...hehehe
peRlukan prubahan, skang....!! lOl

tpI aPO eDen nk kabOkn??
lasT2 ni, ini jo la Yg kuar dlM tngan artist ak ni..
namPo bOnar x lYk jd pulikih...
jd pnulih pOn jadi lor...

Wednesday, May 20, 2009

prcUtian sem yg prtama *heh, sngal....*

tarikh: 17 may 2009
tEmpat: mID valLey mEgamal (bKan berjaya mEgamall)

hahaha...
bbdak sngal brkumpul lg stelah sekian lme...
n i do really miss this kind oF moMent...
wah...wah...wah
hehehe

hohoh...
ak brtolak awl, pasl mlas nk jln kaki pnye pasl...
abahku mngoffer kn dRi bawak ak smpai k stesen..
kLu tak jln kaki arr jwabnyer...
jnji kul 10...
ak dok arr tunggu...
ruponyo dah smpai da..sngal tul..
wat mleleh peluh jerk tunggu....

well, brtolak dlm kul 1015 dr lrt tman mlati..
brgado nk bli tiket k mne...
pdahal mlm td dah set da nk g mid valley megamall..
sngal tUl depa Ni...

smpai lak dlm kul 1145 cmtu....
g bli tiket dLu...
ciTe pUSh..
entah papo entaH..
lyan je arr babe....
psl dah brkurun x tngOk ciTe....
bantai je arr....
ak pOn plik...
apsal dlm bnyk2 hari, ary ahd gak depa pilih...
haha..
smue just trgrlak jerk...
punye arr bnyk ary yg bleh G..
n dpa sMue pun bkan wat pape pun..
kwang3
sngal tul..
bersma2 arr kami mnyesakkan dri di dlam mid yg luas nk mati tuh...
dri ats n kiri: ain, syahira, i_nIe, i_sYah, dayah....
ak: yH tngh tNgkap gmbAr nie....hehehe

ni arr KAMI...xDop kje nk wat..melpak je kje...hehehe


Tuesday, May 19, 2009

hIdup iNi memang palaT...

orang kata
enjOy smenTAra mUDa, hiDup pnjang laieee, dah tue nnTi bru toBat...

aTukku kaTE,
oRg muDe hiDUp baru je nk mule tp blum tEntu masIh pnjang lgi, eNtah sOk luse, Izrail datang m
mnggil...
aKu rase...
betul gak tu...

oRg kaTE,
X_ams tu sUSah siOt, kena banyk kOrban, cOnstant sTudy,
past year;s papers dan entah apO2 entah..
.

aTuk kTe,

exams tu sOnang aJo...daha de trikh untuk diUji,
dah ade sukaTAn ntK diikut..
klu ajal...entah bLe, nObODy knoe babe...
Bnyk Plak tu peringkat ujiannyer....
Munkar NAkir, Neraca miZan, tYAngan sLIde,
titiAn silaturmUstaQim...
ak tErdiam...
hmmm....
Orang kAta,
cOme oN, haVE fun on r bIRthday...call u
r fRiends and relaTives...
brpartylah spanjang malam, make it a memorable one....

aTuk kAte,
sEtiap kAli haRi lahir, kita sebenarnye sudah menghamPiri saat kamatian...sTahun je ag dberi pluang utk beramal, bertauBAt...
aKu rase, ada betulnya juga...

oRang kata...
kerja sungguh-sUngguh, gaji biaq besaq, dpAt rumah besar, kreta mewah, makan lazat-laZat, baRu hati puas...

atUk kata,
pasti ke hati itu sudah puas? sudah cukup ke ibadah nak tempah kUbur luas-luas?
dah siap kenderaan nak meluncur melalui titian si
ratul mustaqim?
dah cuKup zikIr utk santapan rOhani?
dah cUkup, amal nk bOoking tEmpat di aL-Firdausi??
aK terdiam...ye tak ye gak....

Orang kata,
"succesful peOple hv a gOod tiMe management."
dapT resuLt K.O. still bleh dOk chattIng kt cc...masih sMp
at mlepas lelah d disco n brkaroke, masih smpat watching TV, VCD, maEn PSP, PS3, X-Box...bRu oRg respEct babE!

aTuk kAta,
all humankind in this wORld only have 24 hours a day, but...
ade ke mase nk sujud atas sejadah 5 kali sehari smalam?
ade masa nk selak helaian suci a-Quran sminggu skali?
ade mase k nka jenguk iBu aYah kt kmpung sebulan sekali...?

ak terdiam...
lme merenung kepekatan malam....
biar bnar....
tiba-tiba, satu bnda berat jatuh k pndakku...
yg smakin lame smakin berat shingga tdk trtahn rsenyer...
lntas ak mlangkah meninggalkan kerjaku...


Monday, May 18, 2009

>.< sHort sEm ku...

worghhh..
dah lme x tlis blog...
bru skang brkesmpatan...

brkurun lama, ku rahsiakan.
cintaku padamu..
hehehe

well, biase arr...
bru hbis short sem kt u..
bru jerk balik...
walhal dah nk dkat lima hari dah kt umah...
bru2 nie fakulti ak mngadekan survey camp kt kg bahru, luMut pErak...
yg juga merupakn shOrT sem ak...haaa, inilOh tOmpatnyo aii...
amcm?! truje x...
tp sOry arr..
x leh tnjuk lbih2...
kerna kpada mreka2 yg blUm g n akan g, kpd yg g d sesi due..
slamat berserOnok...
dn mnghitamkn dRi kOrang sEmua...
hahaha....


nI mKE bLE dpT msj awaL pGi sUrh g site...
aDoi, kaco ak nK tiDo btul..
hehehehe









aiyo yo, inI mcm mana bleh silap bca ini brother??









akHir sekali, mari lYan blUes sma2 d sEnja nan iNdah.....lol

yEahhhh!!!!!!!






dn bEgtulah ciTenyer...
srba sidIkit mnEgnai sHort sEm ak....
Untuk diriku, kamu, KAMI, dia dan daku...
jikalaU lanGit mEmbiru iTu mamPu haMba gapAi, maKa sakTilah haMba...

JIKA HATI ITU SEPUTIH AWAN, biarlah ia bergerak dengan KEIKHLASAN, JIKA HATI ITU SETENANG LAUTAN, mengalirlah ia dengan KEJUJURAN, JIKA HATI ITU SEINDAH PELANGI, warnakanlah ia dengan KEBAHAGIAAN, JIKA HATI ITU SEHEBAT BULAN, sinarkanlah ia dengan PERSAHABATAN, JIKA HATI DILUKAI, sembuhkanlah ia dengan KEMAAFAN...