.:allahu:.

Monday, April 12, 2010

orang kita

Cerita kali ni, nak ckap pula pasal kerjasama. Kadang-kadang tu kita tak sedar ataupun mungkin juga tak pernah sedar kerjasama itu sememangnya teramat penting dalam sesuatu organisasi. Lebih-lebih lagi bila kita berkerja dalam sesuatu organisasi yang besar. Jika salah seorang membuat masalah, maka akan tergendala atau hancurlah organisasi itu.

tapi ramai yang tak sedar, melambatkan-lambatkan kerja juga merupakan salah satu kegoyahan dalam satu organisasi. sebap apa? sebab manusia begini tak sedar, bukan dia seorang sahaja yang ada kerja lain dan perlu ikut jadual dia sahaja. orang lain pun ada juga. malah mungkin lebih penting lagi dari diri orang yang suka buat kerja dalam saat-saat akhir itu kerana mahu ikut kepala sendiri.

kerana itulah kadang-kadang, kita tidak akan sedar, mengapa kwan-kwan lain tidak boleh memberi komitmen dengan kerja diberi bila diarahkan buat kerja bersama-sama disaat akhir. kerana tiap kali ditanya akan ada sahaja alasan yang diberi. dan bila disaat akhir kerja perlu dihantar, dan orang lain tidak mampu memberi komitmen mungkin kerana dirinya perlu menjalankan tangungjawabnya yang lain.

PErkara ini sudah sememngnya sangat sebati dalam kehidupan seharian orang kita. tidak kira di waktu sekolah menengah dulu, universiti sekarang atau pun pada akan datang. kalau dahulu masa sekolah mungkin selalunya pelajar biasanya akan sentiasa menghantar dan mebuat tepat pada waktunya kerana takut dimarahi guru. Bila di universiti pula, mereka masih lagi membuat perangai yang sama. kerana apa? kerana tiada siapa yang berani menegur. Bagi lecturer, sudah semestinya mahasiswa yang kena buat semuanya dan tidak perlu disuruh-suruh. Oleh itu, tiada siapa yang sedar. Rakan-rakan pula kerana memikirkan mereka ini 'kawan" hanya menurut sahaja.

si A: "Tak mengapalah. Esok2 sahaja kita buat kalau kau tak ada masa. tapi jangan buat lambat sangat. aku pun ada kerja lain juga"
si B: "tak mengapa. bUatlah dulu kerja kau tu."
si A: "Aku ada hal tau the day before the due date."
Si B: "Tak apa."

The day beFore due date,
Si B: eh, nanti kul 3 ptng kita ada meeting nk bincang hal program kita. kita belum buat pape lagi ni."
Si A: eh, hari ni ke? Tak boleh dowh. aku ada meting dengan orang lain kul 2 nanti. Ko sajalah yang siapkan semua.

sering kAli kiTa dengar bukan? agak2nya lah kan, apa yang akan berlaku selepasnya?

bagi yang telah bekerja, melambat-lambatkan merupakan suatau bala bagi mereka. sebagai contoh, orang yang bakal mendapat tender. sekiranya ,mereka lambat menyiapkan tender dan tender itu pula dikongsi dengan rakan-rakan yang lain. sudah diminta banyk kali agar menyiapkan pada masa yang ditetapkan agar boleh betulkan mana yang patut, bila rakan kongsi seorang itu hantar jam 12 tengah malam pada hari yang hendak dihantar esok pada jam 9 pg, agak2, apa yang orang lain rasa? Kecewa, marah, percaya-mempercayai lansung hilang. dan itulah yang sentiasa dihadapai masyarakat kita sendiri. kalau dalam akademik orang pandang kedua belah mata sebab kita pandai berlakonb dpean pelajar akademik yang lain yng pandai, tapi yg tak berapa bijak dipijak-pijak, agak2 apa doa orang itu pada dirinya?


nukilan: Mie_zan

5 comments:

fie_na said...
This comment has been removed by the author.
fie_na said...

betul..betul..sumtimes org xad mse nk tggu kte..ad keje len nk wat..so komitmed should b given in team..one more thing, we should find d work, not wait d work come..tnjukkn skit kte intrsted nk ngan keje kte..espcially in team work..huhu~

hOney n' cLOver said...

yeah!!
i liKe ur oPinion syg..
org camni la yg akn mmbawa team maju k depan...

=^.^=

fie_na said...

haha..ak pn wat keje lmbt diba..nk dkt dateline bru wat..cme cri je awal..hik2~

hOney n' cLOver said...

hahaha...janji kita da juga trdetik nk buat cepat wlupun lmbat kn? lol
aku pun slalu jUga buAt trase aku bile bce...hehe
adoi, trkena btng hidung sndri...

=^.^=

Untuk diriku, kamu, KAMI, dia dan daku...
jikalaU lanGit mEmbiru iTu mamPu haMba gapAi, maKa sakTilah haMba...

JIKA HATI ITU SEPUTIH AWAN, biarlah ia bergerak dengan KEIKHLASAN, JIKA HATI ITU SETENANG LAUTAN, mengalirlah ia dengan KEJUJURAN, JIKA HATI ITU SEINDAH PELANGI, warnakanlah ia dengan KEBAHAGIAAN, JIKA HATI ITU SEHEBAT BULAN, sinarkanlah ia dengan PERSAHABATAN, JIKA HATI DILUKAI, sembuhkanlah ia dengan KEMAAFAN...