.:allahu:.

Tuesday, May 4, 2010

tak ada otak ke?

blog owh blog. agak dah lame juga tak update ni...cuma kali ini nak kongsi bersama la bagaimana budak universiti sekarang teramat berbeza dulu dan sekarang. Bukan nak mengata ke apa, tapi sudah terang benderang depan mata saya.

ceritanya la, baru-baru ni, saya ingin pulang ke kampng halaman yang terletak 240km dari tempat sya balajar iaitu di kuala lumpur. mcm biase la, saya tidak perlu bersusah-susah menuju ke stesen bus yang terletak di Kuantan hanya untuk ke kampung halaman. cuma tunggu di depan universisiti sahaja, confirm bus akan ambil, insyaallah.

tiket menunjukan waktu jam 1030 pagi. sO, memang dah boleh tahu, perjalanan antara kampus saya dan Kuantan dalam 3o minit jika tiada halangan. bersama-sama seorang sahabat saya yang sudi menemani saya, kami pun tunggu. alhamdulillah, bus tiba tidak terlalu lewat. agak ramai juga la time tu yang ingin ke destinasi yg sama dngan saya. saya tidak kisah itu smua...

sebaik sahaja barang saya sudah masuk ke dalam perut bus, saya pun menuju la ke arah seat saya seperti yang terpampang pada tiket helaian bersaiz tapak tangan itu. 5C. dah memng niat saya dari awal, saya beli SINGLE SEAT sebab nak tido. dan memang sudah sedia maklum yang pada masa itu saya teramat mengantuk kerana saya tidak tido sepanjang hari semalam kerana membantu rakan saya punggah barang ke bilik saya. malah, pagi itu juga saya menghantar salah seorang rakan saya ke airport atas permintaannya, dan saya menerimanya. malah saya sudah pun mendapatkannya dengan mudah kerana saya beli teramat awal.

melangkahnya kaki kanan saya di atas bas itu selepas tiket di check, saya pun cari la seat saya walaupun sudah tahu di mana letaknya. saya sudah perasan, seperti ada orng duduk kat sana namun saya biarkan sahaja.

sebaik tiba sahaja di seat 5C itu, saya pun senyum la...

saya: erm, awk. ni tempat saya.
A: ade orang duduk tempat saya la.
saya: ni tempat saya.
A: orang yang duduk tempat saya tu minta tukar dengan saya kat sini..
saya: tapi ni tempat saya.
B (ni mamat mana ntah menyampuk): amek ja mana yg kosong... *tak dilayan*
A: cakap la dengan orang yg tukar dengan saya tu kasi balik tmpat saya...

sebelum saya sempat membalas,

pk cik bus: mEh sini dik. dok kat sini. bOleh kan?



. . . . . .



perasan atau tidak berapa banyak kali saya mengatakan, ni tempat saya?? tau tak apa rasa saya bila dia ckp macam tu??? mula-mula agak mendidih la dia cakp mcam tu. bodoh ke apa minah tu? dah terang-terang aku punyer seat, tak kira la sebelum tu ade orang duduk kat seat 5C tu, then suddenly dia mntak tukar sebb nk duduk sebelah pakwe/makwe die ke... tau tak bukan hak ko nak suruh aku pie lak mntak orang yg duduk seat ko tu bangun plak. tak ade otak ke minah tu. muka da lawa da, tapi perangai macam orang tak ada akal. Padahal, yang ko memandai benarkan sapa suruh.

kalau dia nak ckp, "maaflah, tapi boleh tak awk duduk kat sana?". sejuk juga la hati aku. dah la dengan mengantuknyer, ko duduk lak tempat orang, then pie ckap pula hak ko yg bukan masalah aku, ko ni tak ada akal ke??? musykil aku budak universiti macam ni. dengar ya, budak! bukan mahasiswa. seorang mahasiswa tidak mengeluarkan kata-kata begitu pada orang lain. dia tahu hak dia, dan dia tahu hak orang lain. bukan main hentam kromo sahaja.



so, pada sei pembaca yang terkena batang hidung sendirir ini terbaca kisah ini dan ada kena mengena dengan diri anda, seperti kata Adam dalam drama Adamaya, fikir dahulu sebelum anda berkata-kata. kalau tak nak berkata pun, silalah bangun dari tempat orang lain bila empunya minta tuntut. Kita beli dengan harga yang sama. tapi masing-masing ada hak dengan tempat masing-masing melainkan perempuan minta tukar dengan perempuan lain sebb tak selesa dengan lelaki dok sebelahnya. itu lain cerita.

aku beli sebab aku tahu yang aku akan tak cukup tido time tu dan aku perlukan keselesaan. tak kira la apa orang lain kata, sebab aku tak kaco orang. tapi bila dah duduk double seat, jadi lain. tak memasal aku tertido atas bahu orang lain. nasib baik awek. tak dibuatnya lelaki?? Ko nak jawab?? haram la...



disini bukan saya nak memburukkan orang. saya akui, perkara ni dah lama berlalu. 3 hari berlalu selepas saya pulang. saya catat ni pun sebagai peringatan untuk diri sendiri, tetapkan hak sendiri jika betul. Itu yang saya percaya.

dan terima kasih pada pakcik bus transnasional sebab tenangkan diri saya. bercakap baik dengan saya. walaupun pada awalnya hendak juga pertaruhkan tempat duduk saya itu. Tapi saya pun sedar, takkan kerana saya perjalanan perlu ditangguhkan. cuma pada empunya yg ambil seat saya hari tu, awk memang bodoh dan tak akn berjaya dalam hdiup dengan attitude begitu. walaupun awak belajar pointer lebih tinggi dari saya. muahahaha~~~ *suke-suke jerk sumpah orang....jhat tOl aku nih...*

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
p/s: suke nar maen ngan pointer. nmpak nar, belajar tinggi mne pun, akhlak xde, xguna juga...renung-renungkan lah....

5 comments:

EirA said...

perghhh..
kalo ak pn mara jugak diba..
pe mknanyer bli tket,de nombor
pastu x dpt nk dok kt seat yg sepatotnyer..

nape ko x karate jer minah 2??
grrrr..ak plak yg emo lbih2 nie..hehe

KaYdEnZ said...

aku stju ngn ko geng..!
die bgi kat org tu apsal, smpkn diri sdri nak kne duk tmpt org laen..hah..laen la mybe dia sdri yg nak duk seat single..pape pun, thniah sbb bjaya jadi sabar. klu aku, jgn hrplah geng..huhu..dgn seat tu skali panas.

hOney n' cLOver said...

eira: haha..biase la kita dOk jauh, nk blik umah msti nk slesa thp gabanz nyer...

cad: tu lah..ayat x leh bla..cam die lak anak tokEy bus..huu..

=.=

EirA said...

diba..amik award kt blog ak k??
beautful blogger

hOney n' cLOver said...

awards apakah....??

Untuk diriku, kamu, KAMI, dia dan daku...
jikalaU lanGit mEmbiru iTu mamPu haMba gapAi, maKa sakTilah haMba...

JIKA HATI ITU SEPUTIH AWAN, biarlah ia bergerak dengan KEIKHLASAN, JIKA HATI ITU SETENANG LAUTAN, mengalirlah ia dengan KEJUJURAN, JIKA HATI ITU SEINDAH PELANGI, warnakanlah ia dengan KEBAHAGIAAN, JIKA HATI ITU SEHEBAT BULAN, sinarkanlah ia dengan PERSAHABATAN, JIKA HATI DILUKAI, sembuhkanlah ia dengan KEMAAFAN...