.:allahu:.

Saturday, November 27, 2010

.:apa nak jadi:.

assalamualaikum....hak2, dah lama tak beri salam bila menulis dalam blog...sebab memang sudah beri salam pada mula2 sekali....hehe...so kira halal lah tu kan....

bestnyer tengok rakan2 semua dah pulang termasuklah si dia...aku pula masih tersekat di U kerana program yg sememangnya tidak dapat dielakkan....kebiasannya kami akan mula awl...sebaik sahaja paper terakhir berakhir, terus bermulanya aktiviti....

tetapi semester ini agak keterlewatan kerana faktor yg tidak dapat dielekkan....padahal, kalau mahu, boleh ja....tpi mungkin sebb pentadbiran yg kolot kowt....atau pun ahli jawatan kuasa yg hanya mahu terima sahaja apa yg org atasan arahkan...entahlah...last2, aku juga yang tersangkut sendirian....dan boleh membuatkan org mengata tanpa usul periksa....
sebab benda yang hendaka ku lakukan ini sememangnya tidak boleh dielakkan...
setiap kali minta buat yang baru, mesti akan berganjak di mana ada kuliah dan sebagainya....jadi kalau ade apa2 sememangnya tak boleh dielakkan.....

tapi bukan perkara ini yg nak aku ceritakan pada post pagi ini...wah, utk sekian lamanya aku bangun pagi....hehe
aku tak tahulah sama ada aku duduk didalam kalangan manusia yang bertamadun atau tidak...padahal sudah termaktup, blok ini merupakan kawasan yang berorganisasi tinggi...yang memiliki 'sepatutnya' disiplin yang sangat tinggi...

tapi, boleh pula saling mecerca dan menghina antara satu sama lain....bila yg muda mula cuba menunjuk gagah dengan mengata yg bukan2, yg lebih tua perlu menunjukkan sikap yg bagaimana pula...??? sedangkan sepatutnya dalam berorganisasi, tiada perkara yg REMEH-TEMEH ini berlaku....sangat remeh temeh....

alah, kalau setakat nk wat sesuatu untuk kebaikan smua, ape salahnya....bg tau main admin, reason dan why, sudah tentu perkara ni tak perlu diperbesarkan....sampai perlu nak...hmmm, entahlah...
sedangkan romate aku dah pesan dari mula lagi, "kau jangan nak masuk campur hal ni kaoru...jangan!"
aku: erk?!

aku bukan tak nak ambil tahu...kalau boleh tak berkeinginan pun...kira sejak tanggunjawab aku sebagai ajk publisiti terhenti pada semester lepas, maka berakhirlah segala apa yg terbeban pada bahu aku ni...namun, itu tidak bermakna ajk sekarang boleh suka hati nk buat apa2 pun...

tak boleh?? pehal plak???

yer, memang tak boleh sekiranya ide atau sesuatu kerja itu dilaksanakan tanpa persetujuan semua atau pemberitahuan awal...dalam islam pun boleh dikira berdosa besar kerana tak maklumkan pada semua anak2 buah...dan akhirnya, berlakulah salah faham seperti yng saya cerita kan diatas....haihhh....

dan bila masing-masing kata laen, yang itu inginkan yg baru, yang ini hendakkan perubahan, bla bla bla bla bla bla....haihhh....

ok, kesimpulannya, camni ja pendapat aku daripada perkara pendek dan REMEH ni....
first, ape kata korang nak buat sesuatu sekali pun, cuba jangan pandang serong pada pendapat org yg lebih makan garam dulu...??
memang ide tu bernas...xde sapa yang hendak menyalahkan sesiapa dalam hal ini....itu idea, dan ia tersangatlah baiknya...cuma tanggungjawab perlu tinggi....
memang tak dapat dinafikan, sesiapa yg memegang kerja2 admin ni sangat perlu bertanggunjwab pada setiap kerja yang dilakukan....cuma caranya salah....
kalau betul hendak buat, maklumkan pada org yg dlu2 baik hati hendak membuatnya....
or orang kata lebih profesional mungkin....

di sini sya bukan nak menyokong sesiapa...tpi melalui apa yng sudah berlaku sejak akhir2 ni, sangat2 tidak sedap didengar....orang disana mengata laen, terangkan yg laen, orang di sini pula membuat anggapan yg bukan2....di sini dah dapat dilihat, sangat berlakunya salah faham antara satu sama lain...kemudian keluar pula perkataan2 yg sepatutnya tak perlu ada pun dalam kamus seorang mahasiswa/i universiti....

lepas tu hendak jalankan perang dunia kedua plak antara kedua belah pihak...dan kami ni pula, nak jadi apa kalau organisasi atasan pun kacau bilau....??
nak cipta plak organisasi baru....?? entah lah...

masih tak faham lgi ke?? ingat, saya tidak menyalahkan sesiapa dalam hal ini...ok lah..saya bagi contoh....
si A ni graduate dari U**...mendapat kerja di sebuah syarikat yang agak besar dan kewangan yang utuh...satu hari bos si A memberi idea agar dibuka lagi satu cawangan di luar negara iaitu indonesia....dan dia meminta pendapat pekerjanya yang amat2 dipercayainya dan mereka semua bersetuju....boleh naik gaji, kata mereka....
beberapa tahun kemudian, si bos ni pelik, mana datangnya keuntungan berlipat kali ganda sedangkan mereka sudah mengagak kewanagn begitu dan begini....
satu hari, polis datang untuk menahan si bos ini kerana disangkakan memiliki rasuah...
agk2??? tak ke menyusahkan orang laen.....

contoh je yang tu....tiada kena mengena yg hidup mahupun telah tiada.....

haa, satu lagi...aku tak tahu lah dengan aras aku ni...nak kata hidup laen2 macam blok laen tak juga....nak kata tak kenal antara satu sama lain pun tak juga..mungkin lebih nak kata tak rapat....tapi duduk satu aras, masakan lah tak kenal....

satu ja yang aku tak faham, nape aras ni tak ada organisasi dalam blok mcam dulu2?? dimana perginya organisasi dalam aras yg dok beria2 lantik melantik dijalankan dulu...?? apa sebenarnya yang sudah berlaku??

aku tengok aras ni dari segi kebersihan, masya allah, mcam dok dalam tong sampah...bila fikir2 balik, baru dua hari ja akak yg datang bersihkan tak ada, dah macam sarang tikus....time tulah pelajar nak buang sampah dalam bilik...mana tak penuhnya...
tak cukup pula dengan bekas bungkus makanan...itu tak pe lagi...memang kena buang kat luar....tapi agak2 kalau time tu juga nak buang sampah yg dalam bilik time macam tu..nape tak buat time akak2 tu datang kemas....

ok fine..alasan time tu ade test, presentation, bla bla bla....takkan la tiap2 minggu...B****** tul....
aku yg dok nak lalu jadi loya....tengok sampah2 korang terabur....

and last but not least, siapa la yg B****** sangat pie buang sisa makanan kari la, sup la dalam singki???? tak ada akal ke nak buat camtu....at least buang la dalam mangkuk tandas ke aku boleh terima lagi....ni dah lah tersumbat....boleh plak pie biar ja singki tu jadi macam tu...tau pulak tak sanggup korek ambik dan buang....hello budak2 sekalian, aku rasa korang ni mahasiswa yg akan berjaya ke buat mcam tu...?? kita ni dah la berkongsi bilik air....
jaga lah kebersihan bersama...kenape blok lain aku tengok bersih ja, kemas ja, siap wangi lagi...menunjukkan itu bilik air perempuan??

kang aku buat pulak isu minta supaya aras suksis ni jangan ada akak cleaner lansung...mau aku rasa macam2 complain aku dengar....tau pun...camtu la korang hidup..ada pun mcam serupa tak ada....nak kata b****, smua nya budak2 universiti....buat la cara pelajar yang hidupnya bertamadun....

ni nak jadi mcam kehidupan pra sejarah yg tak pernah wujud tu ke?? korang pulak nak wujudkan....aku tak kisah la kalau masing2 hendak menunding jari nak kata bukan budak2 s***** sekali pun...tapi siapa yg terasa dia sendiri tahu...mungkin dah terbiasa kat rumah buat begitu...tak pe, itu saya tak kisah lansung...mungkin mak ayah korang kuli tolong bersihkan singki2 tu, xpe....saya memang tak kisah pun..tapi ingat la...sini tiada siapa kuli, tiada siapa hamba abdi..tahu makan, tahu la kemas....jangan la bodoh sombong maen lepas tangan macam tu...camne la nak berkat belajar...asyik kena ngumpat ja...memang tak berkat la hidup sampai bila2 pun sebab aku cerita ni pada masa yang sama, aku berdoa....Ya allah, ampunkan dosa2 aku....aminnn~~~

well, aku harap dapat tamatkan zaman universiti aku dengan agungnya...bukan sekadar melihat semakin jatuhnya tempat aku belajar ni...kau risau satu jari nanti bila aku sudah masuk ke alam pekerjaan, bila aku menyatakan aku ni pelajar U**, aku tak mahu orang dah pandang serong dari mana aku datang...
memang senang nak kata "alah biar la apa pun org nak kata..."

dan aku bukan jenis begitu....kalau bOleh hendak dengar yang baik2 sahaja kerana tanggapan orang itu memilih diri kita utk menjadi apa di masa hadapan.....so, at least aku mengharapkan yang terbaik daripada semua...aku tak suka la dengar benda2 camni dari mulut sesiapa.....aku tak kisah kalau aku betul2 dalam akademi..tapi sekarang ni masing sedang menuju ke menara gading pilihan masing2....harap2 tak adalah persengketaan yg bukan2 sebelum aku meninggalkan dunia mahasiswa....

sorry tak nak masuk campur kali ini punya hal melainkan di minta sahaja....dan bila mana aku diberi kuasa untuk menjadi hakim, tiada seorang pun akan terlepas dari padangan aku sama seperti aku memegang jawatan dahulu.....sekian....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


No comments:

Untuk diriku, kamu, KAMI, dia dan daku...
jikalaU lanGit mEmbiru iTu mamPu haMba gapAi, maKa sakTilah haMba...

JIKA HATI ITU SEPUTIH AWAN, biarlah ia bergerak dengan KEIKHLASAN, JIKA HATI ITU SETENANG LAUTAN, mengalirlah ia dengan KEJUJURAN, JIKA HATI ITU SEINDAH PELANGI, warnakanlah ia dengan KEBAHAGIAAN, JIKA HATI ITU SEHEBAT BULAN, sinarkanlah ia dengan PERSAHABATAN, JIKA HATI DILUKAI, sembuhkanlah ia dengan KEMAAFAN...