.:allahu:.

Tuesday, December 21, 2010

makanan palsu?????

arghh, tension....semester baru akan bermula kurang daripada 2 minggu sahaja lagi....
macam mana nih?? erk, macam mana ape? aku sendiri pun kurang mengerti...namun papa pun si dia sudah berada di sini...jauh tapi dekat....cuma belum masa yg temukan kita berdua....
perghh, aku berbicara bagaikan sudah lama tidak ketemu....hahahaha....

insya allah dalam mnggu depan dapat la aku berjumpa dengan si dia....bersabar yer hati....memang benar la..bila dia sentiasa di sisi kita biarkan...bila sudah berjauhan, bagaikan ingin bertemu on the spot....
macam rakan2 umate aku sekarang...yelah, cuti seperti ini sememangnya sangat2 menggunakan masa yg ada dengan sebaik2nya dengan yg tersayng yg sudah lama tidak ketemu....dan aku puLa???
berharap sangat dapat seperti itu sekarang ni...hahaha
well, i'm sTill in learning pRocess...this is my firs time having a special guys in my life...not like otHer..easy to choose, and easy to loose...
eVEn my parent geleng kepala berbicara...hahaha...

well, beberapa hari bukak email yahoo malaysia ku yg sudah agak berkurun tidak berbuka...hahaha...nmpak sangat pemalasnnya..banyak sangat sampah dari perkara yg bermaklumat...tengok YM dok keluar2 sampah2 yang ada...tiba2 aku terjumpa nama yg menarik...owh, bondaku yg send mesej rupanya.....









aku tercengang gak bila baca..*Padahal dah tahu dah...*
hahaha..tpi bila bondaku yg hantr ni maknanya sememangnya teramat serius....selalu aku abaikan ja...tapi tak juga...kebnyakan yang TERTERA adalah bukan pilihanku...so siapa yg peminat2 diatas tersenarai dalam BAHAYA UNTUK DIRI ANDA, silalah membuat pilihan yg bernas kerana bukan semua makanan yg kita pilih adalah YANG TERBAIK UNTUK DIRI KITA...fuhh...
owh ya, fakta yang bukan palsu tetapi adalah palsu bila mana rakyat Malaysia begitu menggemari MAggi....dan rakyat MAlaysia itu termasuklah aku sendiri...
memang penggemar maggi yg teramat tegar...ape taknya, start sahaja jam 12 tengah malam, perutku sememangnya sudah mula menunjukkan tanda2 kelaparan melampau....apalagi, masak air lah jawabnya...lagi satu, kemudahan di hOStel tidak menyediakan dapur utk kami melakukan aktiviti masak-memasak....so, ni sahajalah yg dapat dihidangkan diwaktu darurat....sememangnya tidak disarankan ya....lagi2 meenya, bukan sahaja perencahnya....

kalau dekat U sudah biasa, bila kat rumah time cuti, takkan nak bantai makanan begini juga....kita bolEh suruh bonda kita yg sediakan kerana mereka tahu yg terbaik untuk kita...kalau xmau pun, try la resepi baru...buat sndiri..semua dah ada dalam buku...cuma hati2 dengan bahan2 yg hendak dimasak....kalau kat rumah, tak payah la nak guna secukup rasa atau pasti sedap dan sebagainya....buatlah rencah tu sendiri kan lebih bagus...selain memahirkan diri utk memasak....ni bukan saya cakap untuk wanita sahaja, yg lelaki pun sama..lebih2 di UmP sndiri, kediaman lelaki sesuai utk memasak....*kasi kami pun xpa..hahaha*

lagipun, terutama yg belum memiliki keluarga seperti aku ni, msti la hidup bujang...semua nak ambil mudah...so, bila ada masa terluang, gunakan lah sebaiknya...jangan la buat lemak sahaja...kan lagi bagus....selain daripada jimat wang...

sedikit info yg diambil.....

SEBAR-SEBARKAN MAKLUMAT INI ADALAH BENAR………………………………………….


1. Jika anda makan satay….jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan cancer). Timun pula adalah anti-karsinogen


2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C !!.
Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.


3. Cuba yang ni…..bagi penggemar makanan ni “Bah Kut Teh” (babi).Banyak orang Cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi itu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut
keluar dari sana.Fakta diperolehi dari “Health Corporation of Singapore”.


4. Barah -akibat penggunaan bahan dalam shampoo.Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; Vo 5, Palmolive, Paul Mitchell, L’Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran
bodyshop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol’s Herbal
Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara
tunggal.

Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, “Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak”. Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk
penghasilan busa.


5. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya.Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax keatas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak.

Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari.Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera.Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri. Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai “makan untuk mendapat barah” Kalau istilah James Bond ==>Licence to kill!


6. Bawang Goreng segera, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya
melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.


Sebarkanlah maklumat ini kepada orang-orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi
.


dan banyak lagi bahaya makanan boleh di ambil di internet...sO, pandai2 lah..bukan mahu menjatihkan sesama sendiri..tapi mengelak bagi diri sendiri yg jatuh tersungkur tak bangun2...
akhir kata, hati2lah dengan prouct masa kni...makan memang sedap ditelan anak tekak...yg merana adalah badan anda sendiri...so, berhati-hatilah dengan product masa kini.....dan rajin2 lah excersice...kerana kiranya banyak yg masuk dari keluar boleh menyebabkan tubuh hilang fungsinya...seminggu sekali pun tak apa....bagi yg terlalu bz nak mampus....
ini juga utk peringatan aku juga...XD...lepas ni nak try hati2 dengan makanan...




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

p/s: ini bukan nak menjatuhkan syarikat yg berkaitan atau yg sama waktu dengannya...ini merupakan pakar yg membuat eksperimen demi kebaikan semua....sedangkan roti gardenia juga merupakan makanan yg berbahaya pada diri kerana mengandungi bahan yg melembutkan roti yg bOleh merosakkan jantung...bOleh diambil tetapi dengan kadar yg teramat sedikit..sebaiknya buat lah sendiri di rumah...dan bagi syarikat yg berkaitan terbaca artikel suka2 saya ni, silalah membuat tindakan yg sewajarnya....sekian...~~~
hak cipta terpelihara.....

No comments:

Untuk diriku, kamu, KAMI, dia dan daku...
jikalaU lanGit mEmbiru iTu mamPu haMba gapAi, maKa sakTilah haMba...

JIKA HATI ITU SEPUTIH AWAN, biarlah ia bergerak dengan KEIKHLASAN, JIKA HATI ITU SETENANG LAUTAN, mengalirlah ia dengan KEJUJURAN, JIKA HATI ITU SEINDAH PELANGI, warnakanlah ia dengan KEBAHAGIAAN, JIKA HATI ITU SEHEBAT BULAN, sinarkanlah ia dengan PERSAHABATAN, JIKA HATI DILUKAI, sembuhkanlah ia dengan KEMAAFAN...