.:allahu:.

Wednesday, October 3, 2012

Hmmm...

walaupun dah ade kemahiran mengalahkan Alex Young bawak kereta di litar lumba, atau michael Shumacher bawak F1 menang beribu kali , baca doa jangan sesekali lupa. setiap kali naek kenderaan, mesti wajib baca. Tak kira la nak pie kedai depan umah je ke, atau nak balik kampung, di wajibkan baca supaya kita tidak lupa pada yang Menciptakan diri ini. Agar kita sentiasa merasa rendah, serendah-rendahnya diri.

hari ini nak jadi pula cerita, sedang kusyuk melayan hot FM *sengih sorang2, gelak kuat2 sambil bukak tingkap kete*, lalu jalan biasa lalu, undang2 semua bagai ikut, doa pulak boleh lupa nak bace. Aku selalu bila dah lalu depan sekolah agama Taman Ibu kota baru nak baca. So di katakan terlewat sikit bace gara2 pandanganku terpesong pada kehadiran pekerja yang ingin membetulkan pipe dalam umah aku. So, kebiasaan tu menjadi sesuatu yang luar biasa pula. 

Ditakdirkan depan simpan traffic light tu, aku macam biasa la, beri laluan pada sebijik moto yang baru terlepas dari kandangnya menuju ke jalan utama kerana tujuan utama hendak ke kiri. So dah terang2 belajar dalam undang2 jalan raya beri laluan kepada jalan straight baru kita boleh jalan. Dan of cos nak beri laluan tu, kena tekan BRAKE dulu baru leh kasi laluan kat orang lain. Dan pada masa aku berhenti hendak memberi laluan itulah, hamba Allah ni muncul melanggar bontot aku eh bontot kereta aku tanpa belas kasihannya. 

Buat masa itu aku tergamam sebentar. Kalau nak ikutkan keperimanusiaan aku, mahu ja aku berhenti tang trang tu jugak tanpa mempedulikan kereta di belakangnya, Namun kerana tidak berperikemanusiaan, aku berhenti juga ke depan sedikit. 

Boleh plak time aku turun die sembur kata kenapa aku berhenti? kenapa aku berhenti katanya? Aku pelik. Aku ni bawak kerete lumba ke tak payah nak berhenti-berhenti. Maen sembur je nak lalu. 

Lalu dengan berhemahnya aku menjawab, "buta ke tak nampak motor lalu." *hemah gila* 

Dibalasnya pula dengan ayat tak ada otak dan buta mata, "Moto tu kat lorong kanan sekali, yang awak berhenti tu kenapa?" aku sengih je time tu. Dia ni ade lesen ke tak ni? Cakap macam lembu. LEmbu pun lagi bijak agaknya. 

"Memang yang belah kanan sekali tu ade, yang lorong kiri ni pun ade. Yang ko tu jalan macam tak nak brake tu pehal." dan mulalah babak sebenarnya. Dia dah terdiam. Aku sambung lagi. 

"Alhamdulillah, terima kasih la kerana langgar kereta aku ni sampai koyak. Aku sayang gila kot baby aku ni. Bayar pun tak habis lagi. Kereta ni la yang berjaya menutup mulut2 dan hati2 busuk yang suka mendengki sesama umat manusia suatu masa kat U dulu. Apa kau tahu." sahut aku. Dan dia diam tak terkata. Padahal aku tak cakap macam tu pun. Yang penting, aku bayar pun tak habis, merangkak keje, ko boleh balun plak bontotnya yang seksi tu. Hurmmm...

sebelum lagi parah, baek aku call bonda ayahanda sebelum kejadian tumbuk menumbuk di tepi jalan berlaku. Dah panas baran ni la setan2 penuh plak keliling aku nak merasuk. Sebelum pape jadi, baik panggil orang ketiga. Kebetulan pula mereka cuti. Gila kuat juga dia langgar sampai tak boleh tutup bonet kereta tu. Bumper bawah sampai terperosok dalam. Nampak sangat die tak nak brake. 

So, bagi mereka yang masih P atau baru nak amek atau baru tamat P, jangan dok bangga macam kau jaguh jalan raya persada antarabangsa. Undang-undang tetap undang-undang. memang we are born to brake the rules tapi kalau benda yang kau dapat free of charge, tak kisah babe! 

3 comments:

angahpikah said...

kalau aku ada situ, aku rasa ko yg tukar jadi malaikat sejukkan aku. hahaha.. hangin kot org dah langgar ktia pastu kita plak kena maki. damn sungguh

hOney n' cLOver said...

hahaha...untung la buKan kO kan...tidak nanya ja nk tenangkan kau..kAu pun bukan jenis senang nk pujuk ni...

angahpikah said...

hahahaha... nak pujuk aku kn pengsankan aku dulu kot...

Untuk diriku, kamu, KAMI, dia dan daku...
jikalaU lanGit mEmbiru iTu mamPu haMba gapAi, maKa sakTilah haMba...

JIKA HATI ITU SEPUTIH AWAN, biarlah ia bergerak dengan KEIKHLASAN, JIKA HATI ITU SETENANG LAUTAN, mengalirlah ia dengan KEJUJURAN, JIKA HATI ITU SEINDAH PELANGI, warnakanlah ia dengan KEBAHAGIAAN, JIKA HATI ITU SEHEBAT BULAN, sinarkanlah ia dengan PERSAHABATAN, JIKA HATI DILUKAI, sembuhkanlah ia dengan KEMAAFAN...